Vierde editie Castricum Ultraloop

Ondanks de bosbrand tussen Bergen en Schoorl, kon, dankzij de medewerking van SV de Lat, de loop van 60 km toch doorgaan. En het genieten dus ook!!

Woensdags was er nog veel telefonisch contact geweest tussen de boswachter en de marsleider, en was er toegezegd dat de tocht door kon gaan (met een kleine route wijziging). Maar doordat het vuur donderdagmiddag weer opnieuw oplaaide, werd het hele gebied tussen Bergen en Schoorl afgesloten. Na overleg met de Lat werd een oplossing gevonden: twee keer het rondje Egmond Bergen Egmond. Hierbij kwamen we op een totaal van 54 km, een stuk in de goede richting, maar volgens Willem nog steeds wel wat te weinig. Het gemis van de klimduin in Schoorl en het tekort aan km brachten willem op het idee om een proloogje te organiseren vlakbij het sportpark. Daar was een kleintje klimduin en een mooi pad door de duinen. Hierdoor kwam deze ultraloop op 57,5 km uit.

Het was een groot succes en er stonden 38 deelnemers aan de start, en heel content zijn we met het feit, dat er 37 zijn gefinished.

Geweldig dat ook bij SV de Lat een nieuw record aantal deelnemers zich meldden.

Het ideale weer, zonnetje, beetje wind in de rug, geen enkele loper had moeite met het rondje van 15 km twee keer te lopen. Het is ook zo’n mooi stukje natuur, dat vele lopers het echt geen straf vonden.

Voorin werd hard om de ere-plaats gestreden door Arjan van de  Berg en Philip Verdonck. Bij de laatste rust had Philip enkele meters voorsprong, maar bij de finish bleek Arjan als eerste binnen te komen. Op zijn vraag hoeveel zijn achterstand was, kreeg hij te horen dat hij de winnaar was en Philip nog niet binnen. Hij had de pech dat andere wandelaars net voor de pijltjes gelopen hadden, waardoor hij ze niet gezien had. Een gemis aan ervaring, je weet toch dat bij wandeltochten op elk kruispunt of afslag een teken staat en wanneer je geen pijl ziet, dat je terug moet gaan. Overigens was er fantastisch gepijld door de Lat.

Het voordeel van de brand was dat de lopers nu weliswaar een nog betere verzorging hadden. Aangezien ze op de lus van 15 km twee verzorgingsposten hadden van de Lat,  die ook een record aantal wandelaars hadden, waarvan ook gretig gebruik werd gemaakt, moesten de vrijwilligers hier extra hard aanpoten.

Gratis was ook de extra ronde over het strand, en zoals een bekende belg zei, toen hij voor de tweede keer het rondje liep, ik heb de eerste keer alleen rechts gekeken en de tweede keer alleen links, en zo was het een geheel nieuw parcours. Aldus namens Kloekje.

Een verdwaalde loper werd in Egmond aan de Hoef opgepikt (oh, ben ik hier fout??) en weer op de route gezet. Helaas moest deze later helemaal opgeven, het zat hem gewoon niet mee die dag.

De 30 km verzorging (normaal onder aan de voet van de klimduin in Schoorl) was verschoven naar Bergen aan zee, bij de strandafgang, en ook van deze verzorging werd dankbaar gebruik gemaakt, Lineke en annemarie hadden er hun handen vol aan. (Els, we hadden nog één vlaai over). Willem stond alleen maar foto’s te maken, zodat later de oorkondes van mooie plaatjes konden worden voorzien.

De samenwerking tussen wandelaars en lopers was weer perfect. Ook worden steeds vaker de wandelaars gebruikt als levende wegwijsborden. Als je het niet meer weet, loop je maar de wandelaars achterna, bijv. bij de strandovergang. Maar je moet natuurlijk wel opletten dat je de goede wandelaars volgt.

Door de fantastische weersomstandigheden liepen alle deelnemers ver binnen de limit, en waren allen op tijd binnen. Geen problemen, geen schrijnende verhalen, alleen blije gezichten, alleen dan dat ene zweetdruppeltje van annemarie om alle oorkondes klaar te maken.

De vierde editie Castricum kan als een groot succes bijgeschreven worden.

Drie jaar geleden liep ik ‘Castricum’ al eens en dat is me toen maar matig bevallen. Wat toen zeker meespeelde was de hoge temperatuur. De marathon van Rotterdam werd de volgende dag toen zelfs afgebroken op het moment dat de toplopers binnen waren en de commerciële belangen veilig waren gesteld. Maar ook het lopen in mul zand lag me niet. Geef mij maar lopen in heuvels zoals in Limburgs Zwaarste.

Maar na bij de JKM aanwezig te zijn geweest, begint het bij mij toch te kriebelen. Ik heb lang op de verzorgingspost in Egmond aan zee gestaan en de lopers daar weg zien lopen richting Den Helder. Vanaf 2008 loopt de route van ‘Castricum’ wat langer over het strand, van Egmond aan zee naar Bergen aan zee. Daarnaast zijn de lopen van Willem voor mij ook ideaal omdat ik zonder tijdsdruk kan lopen. Kortom ongewoon laat voor mijn doen besluit ik om mijzelf in te schrijven.

En dan sla je twee dagen voor de wedstrijd de krant open en lees je over duinbranden ten noorden van Bergen aan zee, wetende dat je 2 keer door dat gebied komt. Gelukkig kan na overleg met de autoriteiten de route worden aangepast en gaat het feest gewoon door. Vrijdag wordt het gebied ten noorden van Bergen aan zee echter afgesloten en daarom wordt besloten het rondje Egmond aan zee, Bergen aan zee, Egmond aan zee 2 keer te lopen. Geen straf, want het is een mooi rondje en we pakken nu 2 keer 4 km strand mee. Vlakbij de startplek ligt nog een mini-versie van het klimduin van Schoorl met de mooie naam Papenberg. Willem laat ons lopers hier over omhoog lopen in een openingsrondje van 3 km, waarmee het totaal aantal kilometers op 57,5 km komt.

De vrienden uit Heiloo bij wie ik altijd logeer als ik een wedstrijd in Noord-Holland heb (Schipholloop en de 6-uur van WijdeWormer/DTS van good old Rob Steyger) doen mee aan de toerversie van de Amstel-Gold Race en zijn er dus niet. Na wat surfen op internet en wat bellen, besluit ik maar om te gaan kamperen. Maar daar komt een verbod op van mijn wederhelft en met de kans op nachtvorst heeft ze natuurlijk helemaal gelijk. Dus uiteindelijk maar een Bed and breakfast besproken in Uitgeest. Simpel, maar met vriendelijke mensen. Toen ik aankwam heb ik de eigenaar geholpen met de computer, maar daar stond tegenover dat hij de volgende morgen om kwart voor zeven voor me opstond om koffie te zetten. Kom daar maar eens om in een hotel! Bed and breakfast Janssen in Uitgeest, 24 euro voor 1 nacht.

Daar sta je dan om 8 uur ’s morgens op het station van Uitgeest te wachten op de trein naar Castricum voor een ritje van 4 minuten. Helaas laat de trein een kwartier op zich wachten. Een stuk later dan gepland sta ik bij het startpunt waar ik na mijn inschrijving van Willem Mütze uitgelegd krijg hoe het openingsrondje loopt. Ik heb namelijk afgesproken vroeger te starten in verband met de door mij verwachte tijd van ongeveer 10 uur. En daar ga ik dan zo’n 20/25 minuten voor de officiële start en mis meteen mijn eerste pijltje naar links afgeleid door het drukke verkeer. Ik neem de volgende afslag en kom bij de begraafplaats waar ik volgens Willem omheen moet lopen. Zo gezegd zo gedaan. Bij de eerstvolgende kruising is er echter geen rood lintje te bekennen. Het is duidelijk dat ik fout zit en terug of naar links moet. Terug is bijna 1 kilometer en niet echt een optie, dus maar naar links een breed bospad op. Bij de eerste afslag naar links, een smal paadje weer twijfel. Toch eerst een stuk doorgelopen, maar toen toch maar weer terug en het paadje in. Dat wordt al snel een verhard pad waar Willem het over had gehad en toen wist ik dat ik boven aan het klimduin uit zou komen. Voordeel voor mij was dat ik in het mulle zand naar beneden kon, maar qua kilometers heb ik hetzelfde gelopen als de anderen.

’s Ochtends vroeg zat het ijs nog op de autoruiten en met de verwachting dat ik veel zal gaan wandelen heb ik voor een lange broek en een t-shirt met lange mouwen gekozen. Dat blijkt al snel aan de warme kant, want het wordt een mooie zonnige dag. Het stuk tot aan Egmond aan zee loop ik langere stukken hard gevolgd door kortere stukken wandelen. Het duurt dan ook verrassend lang voordat ik door de andere lopers wordt bijgehaald. Na Egmond aan zee lopen we een stuk over het strand, wat er bij eb prachtig bijligt. Heerlijk lopen langs een beukende zee met zij-mee wind. Het hoofd leegmaken, even echt genieten. In Bergen aan zee bij de eerste strandopgang staat Willem te wachten voor een foto en 50 meter verder staat de verzorgingspost voor de ultralopers. Vervolgens door Bergen aan zee en dan rechtsaf de duinen in waar een pittig stuk ligt met mul zand en de nodige klimmeters. Doordat het zwaarste stuk tussen Bergen aan zee en Schoorl niet wordt gelopen in verband met de brand is het parcours minder zwaar dan anders. Toch zitten er nog de nodige hoogtemeters in, zo’n 700. Twee keer is een duin zo hoog dat er uitzicht is op de Noordzee. Op het punt dat ik aan de duinenrand kom, loopt Philip Verdonck mij voorbij die het tempo er goed in heeft zitten. Niet veel later komt Arjan van den Berg voorbij. Dat worden mooie tijden! Het stuk aan de duinenrand is mooi, met aan de linkerkant bloemenvelden in primaire kleuren en rechts de beboste duinen met stinzenflora als sterhyacint en narcis.

Ik kom weer bij de verzorgingspost in Egmond aan zee, waar we aan ons tweede rondje mogen beginnen. Ik tref daar Theo Cloosterman die ingeschreven stond voor de 60 km, maar met zijn vrouw Annemieke meedoet aan de wandeltocht van 25 km. Ik weet dat ik nu laatste lig van de hardlopers, maar met al die wandelaars op het parcours loop ik niet alleen. Want we zijn vandaag als ultralopers op bezoek bij SV de Lat. Waar aan de hardloopwedstrijd 40 ultralopers meedoen, lopen zo’n 60 wandelaars de 54 km, 65 wandelaars de 40 km en zo’n 150 wandelaars de 25 km. In het tweede rondje wordt het vloed en is het stuk strand waar ik het rondje ervoor nog liep ondergelopen. Maar het strand is nog steeds mooi hard. Vanaf de verzorgingspost in Bergen aan zee is het wandelen geblazen. Daarbij kan ik me richten op andere wandelaars. Ik loop een paar kilometer lang op met een wandelaar die welgeteld 1 ultraloper kent, namelijk Prisca Vis. Logisch want Prisca wandelt ook langere tochten met als idee om in een lange westrijd daar profijt van te hebben. Wie het verslag over de JKM van Dik Jagersma heeft gelezen, weet dat Prisca een stevig wandeltempo heeft. Mijn wandeltempo ligt wat lager, ik heb ook veel te weinig kilometers kunnen maken door mijn enkelblessure. Want ook voor wandelen moet je de nodige kilometers trainen.

In Egmond aan zee zie ik aan mijn tussentijd dat een eindtijd binnen de limiet van 9 uur nog mogelijk is als ik stevig doorwandel en eventueel wat interval. Na het hoge klimduin raak ik mijn loopmaatje kwijt die er veel sneller overheenkomt. Ik probeer mijn tempo hoog te houden en zie in de verte een wandelaarster met een mooi constant tempo waar ik heel langzaam op inloop. Mijn voornemen was om in dit stuk nog wat hard te lopen, maar ik heb er de energie niet meer voor. Met nog 3 km te gaan wordt een tijd van onder de 9 uur wel heel krap. Ik loop een stukje hard, maar de kramp schiet overal in. Dan maar weer wandelen. Het wordt kantje boord, dus de laatste 600 meter maar weer gaan hardlopen en met een eindsprintje (nou ja) blijf ik net onder de negen uur: 8.59.54. Natuurlijk laatste, maar zowaar binnen de limiet. Veel beter gelopen dan verwacht en dan in Limburg. Vooral de eerste 20 kilometer had ik weer het idee dat ik een hardloper was. De komende periode kan ik de training weer gaan opbouwen en zullen de resultaten langzaam aan beter gaan worden.

Ik praat nog gezellig na met Willem, die vertelt over zijn loopplannen. De 100 km die hij voor 2010 met een aantal andere lopers wou gaan lopen, gaat dit jaar niet door. Daar komt wel wat anders voor in de plaats, dus hou zijn site
http://funrunner-heerlen.nl/funrunnerlopen/index.html maar goed in de gaten. Voor mijzelf betekent dat, dat ik waarschijnlijk op 19 juni in Delmenhorst aan de 24 uur meedoe om daar een 100 km te lopen zonder tijdsdruk. Delmenhorst is voor mij lekker dichtbij, anderhalf uur (stevig) rijden. Volgens de inschrijvingslijst tref ik daar Willy Jonkers, die in Castricum zijn honderdste ultraloop liep. Zover ben ik nog niet, voor mij was Castricum nog maar nummer 63. Maar wel gelopen in 17 jaren (1985-1993 en 2003-2010), terwijl Willy die 100 ultralopen in ‘maar’ 8 jaar liep. De winnaar van ‘Castricum’ werd Arjan van den Berg. Philip Verdonck die toen hij mij passeerde op kop liep, liep verderop een heel stuk fout maar wist wel nog net Mik Borsten voor te blijven die derde werd. De uitslagen komen maandag 19 april beschikbaar.

Henri Thunnissen

Hallo Willem en Annemarie,

Hartelijk dank voor de prachtige loop die jullie ons gisteren in Castricum hebben voorgeschoteld.

De omleiding was een prima alternatief voor de ronde langs Schoorl en ook de klimduin bij de start zal nog menigeen zich blijven heugen.

Al met al hebben we ontzettend genoten van de prachtige loop en jullie persoonlijk aandacht.
Op: http://www.marathonleens.nl/castricum%2017042010.htm staat een verslag en een kleine 50 foto’s.

Die mag je uiteraard ook voor je eigen site gebruiken.

Groetjes en hopelijk tot snel

Ineke en Jan Scheffer

Willy Jonkers

18 april

100 keer een Ultra

100 keer een ultra.

Eens moest het er van komen en het is gelukt.

100 keer een ultraloopafstand inclusief 2 wandel Kennedymarsen (ruim binnen de 12 uur) met een gemiddelde afstand van 70 km.

Maar de twijfel was er wel dat het zaterdag zou lukken. Het weer zat mee, maar de asregens en heidebranden zouden het moeilijk kunnen maken.

Gelukkig kon Willem ervoor zorgen dat we 2 keer van Egmond naar Bergen konden lopen en met de extra lus van 3 km ging de totale afstand naar de 57,5 km ipv 60 km.

Het extra lusje namen we meteen met een pittige beklimming. 3 jaar geleden liepen we ons kapot op het eerste stuk door het diepe duinzand naar Bergen met een klein stukje strand. Nu was dit aangepast en gingen we direkt naar het strand. Ik schat dat het 4 km was. Op het strand was er al iets bij mij of ik het 2 keer zou willen, het is maar 4 km en vandaag gunstig omdat het hoogwater was geweest, maar geen haar op mijn hoofd die zoiets 30 km wil, laat staan het dubbele.

Dus de JKM en Texel is niets voor mij. Eerlijk gezegd kreeg ik spierpijn van het strand.

Na het strand het duinpad op en daar stond willem klaar met zijn fotokamera en natuurlijk om ons aan te moedigen. Voor mij liep een peleton soldaten, nou als we daar de oorlog mee moeten winnen!? Tot dit punt liep ik een stukje met Wilma D die zich goed aan het voorbereiden is voor de 24 uur van Steenbergen (+180km). Els A liep bijna de gehele tocht vlak achter of voor me. Een ander verschil met 3 jaar geleden was de temperatuur die toen hoog was. Van Bergen naar Egmond terug moest ik even de bosjes in en daarna liep het een stuk beter.

Waar denk je aan tijdens het lopen, nou dit keer aan mijn collegas die helaas weg moeten vanwege de vooruitzichten. Net 2 weken is de oude direkteur/eigenaar met pensioen en de nieuwe die zich een jaar heeft ingewerkt heeft zijn eerste maatregelen getroffen. Het rare is, is dat de verkopers buiten schot blijven en daar zitten nu net de hoogste kosten en problemen. Of zoud het a.s. dinsdag ten gehore worden gebracht? Nou allemaal dingen die door je hoofd malen als je aan het lopen bent.

Maar de prachtige natuur, het mooie weer en het lopen stellen me gerust en voor ik het weet sta ik na ruim 4 uur lopen weer bij Willem en de verzorgingspost in Bergen en mag aan de laatste 21-22 km beginnen. Of het vanaf nu in 3 uur lukt weet ik niet, maar probeer zoveel mogelijk te genieten en las wandelpauzes in. Onderweg nog paardjes, die gras aan het eten zijn op het pad.

Als ik dichterbij het eindpunt kom worden de wandelpauzes steeds meer looppauzes en zie ik plots Theo Cloosterman en zijn vrouw op een bankje zitten. Vandaag heeft Theo gekozen samen met zijn vrouw om 25 km te wandelen. Even verderop nog van die harige aaibare koeien , wat zien ze er lief uit. En kom ik voor de tweede keer het peloton soldaten tegen. Waar ik 3 jaar geleden op het einde rechtdoor liep ging ik nu wel goed en kwam uitstekend aan na 7 uur en een kwartier.

De gehele tijd met mijn nieuwe Camelbag gelopen met water en zout als inhoud. In ieder geval geen gezwollen handen wat nogal eens voorkomt bij mij. Dus conclusie het zoutwater kan daarvoor geholpen hebben.

Veel dank aan Willem en Annemarie en de vele andere deLat vrijwilligers. Tot de volgende.

Binnenkort met foto.

Willy Jonkers

weblog

Van: Ferry van der Ent
Verzonden: maandag 19 april 2010 11:35
Aan: funrunner2@home.nl
Onderwerp: Het was weer leuk Willem.

Een 4e plek lees ik, maar belangrijker is dat ik lekker heb gelopen. Mike (op nr 5) heeft mij daarbij goed geholpen met tempo houden tijdens het 2e rondje. Ook met Erwin flink zitten kletsen over trail runs. Als ik de UTMB uitloop gaan wij misschien wel met Wilma erbij in 2011 de PTL doen!

De foutlopers liepen waarschijnlijk zo hard dat ze de pijlen niet zagen, ze waren er wel degelijk. Sneu is dat altijd wel, het is mij ook wel eens overkomen. Vorig jaar in de Chiemgauer kostte dat de eerste keer zelfs 1,5uur. Maar dat hoort erbij.

Mijn geboortedatum is overigens 24 september 1959.

groet, nogmaals bedankt en tot de volgende keer!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van: Mark [mailto:sunnyzwart@quicknet.nl]
Verzonden: dinsdag 20 april 2010 11:56
Onderwerp: reakties castricum 2010

Wat was het lekker om in mijn achtertuin een rondje te doen. Confidence building na mijn uitstappen tijdens de halve JKM. Heb het best moeilijk gehad na mijn loop in Gran Canaria dat was zo,n mooie ervaring. Daar kon even niks aantippen. Ben het type mens wat continu hoogte punten nodig heeft en snel verveeld raakt

Mijn leven heeft een grote ommezwaai gemaakt sinds ik verleden jaar op internet Henk Geilen tegen kwam. Het langelopen heeft mij in staat gestelt een hoop van mijn problemen te overkomen; drank en drugs.

Tijdens mijn zwerftochten werd duidelijk dat het echt anders moest, die stap heb ik genomen en ben sinds een maand of tien clean. Veel kansen zijn aan mij voorbij gegaan daar moet ik maar mee leren leven.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat ik in het ultra wereldje zoo veel inspirerende mensen heb ontmoet vaak vluchtig maar altijd een mooi verhaal en altijd optimisties en met veel plannen.

Het langelopen zal voor altijd deel van mijn leven blijven en daar ben ik jullie allen dankbaar voor

Groetjes Mark Zwart

Van: Joke Spijker en Cris Simons [mailto:jokecris@hetnet.nl]
Verzonden: zaterdag 24 april 2010 11:38
Onderwerp:

Willem en Annemarie,

Willem, ik heb vorige in Castricum jouw raad opgevolgd: “vergeet niet te genieten”. Ik heb met veel plezier in Castricum gelopen. Het was een prachtige route en het weer was geweldig. Voor iemand die daar onbekend is, is het helemaal niet erg dat een gedeelte van de route 2 keer moest worden gelopen. De organisatie was wederom prima in orde. De eerste 5 uur met Mark gelopen, was gezellig. Laatste uur viel het zoals gebruikelijk een beetje uiteen. Ik verheug op de twee resterende lopen dit jaar (Amsterdam en Berg en Dal).